
解説:須藤 英子 (852文字)
更新日:2018年4月19日
解説:須藤 英子 (852文字)
1903 年、東京に生まれる。幼少期よりピアノに親しみ、小学生の時に独学で作曲を試みる。 中学生の頃、ベルリン留学から戻ったピアニスト・小倉末子の帰国リサイタルにて、ベートー ヴェンのピアノ作品に感銘を受け、以後本格的に作曲を志す。
東京帝国大学(現・東京大学)美学美術史科在学中の 1927 年、文学の中島健蔵らと「スルヤ 楽団」を結成。7 回にわたって作品発表会を開き、ピアノ・ソナタやピアノ協奏曲などを発表 する。形式を重視する器楽作品に焦点を当てたその活動は、歌曲やオペラが主流だった当時の 日本の作曲界にあって、先駆的なものであった。 また大学在学中、ピアノをヴィリ・バルダスと レオニード・コハンスキに師事。卒業論文の題目は、「音楽形式の原理」。
1932 年、ドイツ・アカデミズムの習得を目 指し、29 歳で渡独。ベルリン高等音楽学校にて、レオ・シュラッテンホルツ、マックス・トラッ プ、ヴァルター・グマインドルに作曲を師事す る。2 年間修業に励み、1934 年に帰国。その後、《交響曲第 2 番》(1938)、《ヴァイオリン協奏曲》 (1939)、《弦楽六重奏曲》(1939)、《ピアノ・ソナタ第 2 番》(1939)、《交響的二楽章》(1942)、 《交響曲第 3 番》(1944)など、確固たるヨーロッ パ的形式美に支えられた大作を、次々と発表した。
戦後は、社会的活動に献身。文部省社会教育視学官、東京都交響楽団長、洗足学園大学音楽学部長などを歴任した。同時に、著作や教育を通して、論理的・構築的作曲の普及にも取り組んだ。著作には『機能和声法』、『楽式の研究』 全 5 巻など、門下生には入野義朗、矢代秋雄、 團伊玖磨、柴田南雄らがいる。作曲活動は下火となるものの、《交響曲第 4 番》(1951)ではロ シア音楽の素材を用い、最晩年の《ピアノ協奏 曲第 2 番》(1977)では 12 音技法による作曲を 試みるなど、最後まで創作への意欲を持ち続けた。1977 年、73 歳で死去。
About composer : 須藤 英子
(2413 文字)
更新日:2018年4月19日
[開く]
About composer : 須藤 英子 (2413 文字)
Saburō Moroi was born in Tokyo in 1903. He became familiar with the piano in his childhood, and taught himself how to compose when he was an elementary student. In junior high school, he was impressed with Beethoven’s piano works while attending a concert by the pianist Sueko Ogura who had returned home from Berlin. Afterwards he began to study composing in earnest.
In 1927, While Moroi studied at The Tokyo Imperial University (currently named The University of Tokyo) in the Department of Aesthetics and Art History, he formed the Suluya Orchestra with Kenzo Nakajima, who was a literature major, and others. They had seven presentations at the school, and published piano sonatas and piano concertos and other works. Their activities, focusing on the formalism in instrumental work, pioneered the Japanese composition world where songs and operas were mainstream at that time. While studying at the University, Moroi studied the piano with Willy Bardas and Leonid Kohanski. The title of the graduation thesis was “The Principle of Music Form”.
In 1932, at the age of 29, Moroi went to Germany, with the aim of studying German music academically. At The Berlin State School of Music, he studied composition with Leo Schrattenholz and Walter Gmeindl. He studied hard for two years and returned home in 1934. After that, he created many big pieces which have formal European beauty, including “Symphony No. 2” (1938), “Violin Concerto” (1939), “String Sextet” (1939), “Piano Sonata No. 2” (1939), “Two Symphonic Movements” (1942), “Symphony No. 3” (1944) and others.
After the war, Moroi served in several positions. He served as a member of the Social Education Agency in the Ministry of Education, as the head of the Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, and as Dean of Senzoku Gakuen University of Music. At the same time, he also worked on the dissemination of logical and constructive compositions through writing and education. He wrote several books including “Functional Harmony” and “Musical Studies”. His students include Yoshirō Irino, Akio Yashiro, Ikuma Dan and Minao Shibata. Although he couldn’t compose a lot during this period, he continued to have a willingness to compose. In the “Symphony No. 4” (1951), he used Russian music for his musical material. In “Piano concerto No. 2” (1977) composed in his last year, he used the technique of twelve-tone music. He died at the age of 73 in 1977.
解説 : 杉浦 菜々子
(354 文字)
更新日:2021年7月12日
[開く]
解説 : 杉浦 菜々子 (354 文字)
東京帝国大学文学部美学科在学中の1927年より、スルヤ楽団を組織して作品を発表。それまで、歌曲や小曲に留まっていた作曲界の中にあって、ソナタ形式の器楽・室内楽作品を主にした発表会を連続的に開いていった。1932年29歳の時にドイツに渡り、ベルリン高等音楽学校で2年間学ぶ。
諸井の数あるピアノソナタの中でも、1939年に作曲されたピアノソナタ第2番は、演奏時間30分を超える「大ソナタ」で、冨樫康によると「規模の雄大な点ではリストの『大幻想曲』、精神的にはベートーヴェンの『ハンマークラヴィア』と対比させられる作品」である。
ごく初期より音楽理論の研究に取り組み、『音楽形式論』『機能和声法』などの多くの著書を発表。門下からは、尾崎宗吉、柴田南雄、入野義朗、戸田邦雄、木下忠司、矢代秋雄、團伊玖磨などを輩出した。
作品(34)
ピアノ協奏曲(管弦楽とピアノ) (2)
ピアノ独奏曲 (8)
ソナタ (10)
変奏曲 (4)
★ 種々の作品 ★ (7)