close
ホーム > 諸井 誠

諸井 誠 1930 - 2013 Moroi, Makoto

title
  • 解説:仲辻 真帆 (1201文字)

  • 更新日:2018年4月24日
  • 1930(昭和5)年12月17日、諸井三郎の次男として東京で生まれた。父の反対を受けなが らも作曲を学び、1948年に東京音楽学校(現在の東京藝術大学音楽学部)へ入学した。池内友次郎から和声法や対位法を、梶原完からピアノを、森正からフルートを学ぶ。在学中に、12音技法を用いた《ピアノのための古典組曲》(1949 年)や《室内音楽第3番》(1951年)などを作曲した。1953年、《オーケストラのためのコンポジション》によりエリザベート王妃国際音楽コンクールで日本人初となる入選を果たす。セリエリスムや多音列の手法を深く探求し、1954年に発表した《ピアノのためのαとβ》では国際現代音楽協会(ISCM)音楽祭で入選。また、1956年に黛敏郎と共同で完成させた《7のヴァリエーション》は、日本における本格的な電子音楽の嚆矢となった。

    1957年には、柴田南雄、入野義朗、黛敏郎、 吉田秀和らと「20世紀音楽研究所」をひらく。 不確定性の音楽などを研究するとともに音楽祭を開催し、当時の日本の作曲界に大きな影響を与えた。1963年に初演された《ヴァイオリンとオーケストラの協奏組曲》により尾高賞を受賞。

    諸井誠が日本の伝統音楽に向かうことになったのは、1964年からである。竹保流尺八宗家の酒井竹道(2代目竹保)らと交流したことから、《竹籟五章》(1964年)や《対話五題》(1965年) の作曲に至った。武満徹が自作品に琵琶を取り入れ始めた同時期に、諸井は尺八音楽の創作にあたっていたことになる。1973年には邦楽器とオーケストラを並列的に用いた《第1協奏交響曲「偶対」》を作曲。この作品はL. v. ベートー ヴェンの《交響曲第9番》の引用を含んでい るが、《J. S. バッハの名による幻想曲とフーガ》 (1977年)なども多様式音楽の系譜に位置づけられる。

    1994年に「彩の国さいたま芸術劇場初代館長となり、1995年には紫綬褒章を受章するが、 2013年9月2日、間質性肺炎によりこの世を去った。

    諸井誠の業績を再考したとき、教育や啓蒙も重要な音楽活動であったことが確認できる。大阪芸術大学、尚美学園短期大学で教授を務めた他、1985年、日本アルバン・ベルク協会を創設し、会長に就任。また、音楽評論の執筆も積極的に行い、マコトニオ・モンロイという筆名を用いて独特なユーモアもみせた。楽曲解説や音楽評論にかんする著書は複数あり、ピアノ曲については、『ピアノ名曲名盤100』(音楽之友社、1977年)や園田高弘との共著『ベートーヴェンのピアノ・ソナタ』(音楽之友社、1971年)、『ロマン派のピアノ曲』(音楽之友社、1984年)などがある。R. シューマンの《幻想曲》作品17や F. ショパンの《ピアノ・ソナタ第3番》を楽曲分析した論考などは、演奏法の検討も含めた実践的な音楽研究を提示している。

    執筆者: 仲辻 真帆
    <続きを表示する>

    About composer : 仲辻 真帆 (3586 文字)

    更新日:2018年4月24日
    [開く]

    Makoto Moroi was born as Saburō Moroi’s second son in Tokyo on December 17 in 1930. Although his father opposed, Moroi began to study composition and entered Tokyo Ongaku Gakkō (Tokyo Academy of Music, now the Faculty of Music at Tokyo University of the Arts). He learned the laws of harmony and counterpoint under Tomojirō Ikenouchi, the piano under Kan Kajiwara, and the flute under Tadashi Mori. While a student, he composed “Piano no tame no Koten Kumikyoku (Classical Suite for Piano)” (1949) and “Shitsunai Ongaku Daisan-ban (Chamber Music No. 3)” (1951) using twelve-tone technique. In 1953, Moroi was awarded a prize as the first Japanese composer at the Belgian Queen Elisabeth Competition for his “Composition for Orchestra”. Moroi investigated the technique of series and various tone laws, and he received the ISCM prize for his “Piano no tame no α to β (Alpha and Beta for Piano)” composed in 1954. “Nana no Variations (Seven Variations)” composed with Toshirō Mayuzumi in 1956 pioneered full-scale electronic music in Japan.

    In 1957, Moroi established the Institute for 20th-Century Music with Minao Shibata, Yoshirō Irino, Toshirō Mayuzumi and Hidekazu Yoshida. They researched aleatoric music as well as held festivals which influenced the Japanese compositional world greatly at the time. “Violin to Orchestra no tame no Kyōsō-kumikyoku (Concerto Suite for Violin and Orchestra)” was performed for the first time in 1963 and won the Otaka Award.

    It was after 1964 that Moroi turned toward traditional Japanese music. As a result of exchanges with shakuhachi players of the Chikuho school such as Chikudō Sakai (the second-generation Chikuho), Moroi began to compose “Chikurai Go-shō (Five Pieces of Wind blowing in the Bamboo Forest” (1964) and “Taiwa Go-dai (Five Dialogues)” (1965). At the same time Tōru Takemitsu adapted the biwa to his works, Moroi composed shakuhachi music. In 1973, Moroi completed a work for traditional Japanese instruments and western orchestra “Dai-ichi Kyōsō kōkyōkyoku ‘Gūtai’ (the First Concerto Symphony ‘Gūtai’)”, in which one can find quotations from “Symphony No. 9” by L. v. Beethoven. Works such as Moroi’s “Fantasy and Fugue based on the name of J. S. Bach” can also be situated within the context of polystilistic music.

    Moroi became the first director of ‘Sai no kuni Saitama Geijutsu Gekijō (Saitama Arts Theater)’ in 1994 and he received the Medal with Purple Ribbon in 1995. Moroi passed away due to interstitial pneumonia on September 2 in 2013.

    We can confirm that for Moroi composition as well as education and cultivation were important activities. He worked as the professor of Osaka Geijutsu Daigaku (Osaka University of Arts) and Shōbi Ongaku Tanki-Daigaku (Shōbi Music Junior College), and in 1985 he established the Japan Alban Berg Institute and became the institute’s first president.

    He wrote much music criticism and exhibited a particular sense of humor when using the pen name ‘Makotonio Monroi’. Numerous writings of Moroi concerning music analysis and piano music also exist, such as “Piano Meikyoku Meiban 100 (Famous Pieces and Record of a Hundred Piano Music)” published from Ongaku No Tomo Sha in 1977, “Piano Sonata by Beethoven” which was written in collaboration with Takahiro Sonoda and published from Ongaku No Tomo Sha in 1971, and “Piano Works of the Romanticists” (published from Ongaku No Tomo Sha in 1984). Analytical studies on works such as “Fantasy” op. 17 by R. Schumann and “Sonata No. 3” by F. Chopin reveal Moroi’s practical music research which include studies of performance techniques.

    執筆者: 仲辻 真帆

    作品(9)

    ピアノ協奏曲(管弦楽とピアノ) (1)

    協奏曲 (1)

    ピアノ協奏曲 第1番

    作曲年:1966 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ピアノ独奏曲 (4)

    ソナタ (1)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ソナチネ (2)

    ソナチネ

    作曲年:1966 

    動画0

    解説0

    編曲0

    動画0

    解説0

    編曲0

    組曲 (2)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ピアノ組曲 第2番

    作曲年:1951 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ★ 種々の作品 ★ (3)

    動画0

    楽譜0

    編曲0

    ピアノ曲1956

    作曲年:1956 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    以呂波譬喩八題

    作曲年:1967 

    動画0

    楽譜0

    編曲0