close
ホーム > 小倉 朗

小倉 朗 1916 - 1990 Ogura, Roh

title
  • 解説:須藤 英子 (749文字)

  • 更新日:2018年4月20日
  • 1916年、北九州市に生まれる。生後間もなく小倉家の養子となり、東京・鎌倉で育つ。6 歳より姉にピアノの手ほどき受けるとともに、 音楽好きの叔父の影響から、洋楽に親しむようになる。

    15歳頃より深井史郎や菅原明朗に師事し、フランス流の楽典や和声を学ぶ。その後、池内 友次郎に和声や対位法を、またローゼンシュトックにベートーヴェン交響曲の指揮法を学ぶうちに、ドイツ古典音楽に傾倒。転調に基づく 論理的な音楽展開や、リズム、メロディ、ハーモニーの有機的な結合に主眼を置く。しかしその行き詰まりを感じ、それまでの古典主義的な作品のほとんどを破棄。

    戦後はNHKの契約作曲家となり、多くの放送作品を手がける。一方で、バルトークの音楽に糸口を見出し、日本民謡やわらべうたを題材に用いて新境地を開拓。この時期の作品に、《管弦楽のための舞踊組曲》 (1951)や、《ほたるこい》で知られる《東北地方のわらべうたによる 9つの無伴奏女声合唱曲》(1958)などがある。

    その作風は、颯爽とした躍動感あふれるリズムと、民族的感性に基づく調性感を特徴とする。ピアノ曲に、《2台のピアノのための舞踊組曲》(1953)、《ピアノのためのコンポジション I》 (1966)、《ピアノのためのコンポジション II》(1968)など。《コンポジション》シリーズ は、桐朋学園子供のための音楽教室編『こども のための現代ピアノ曲集』 (春秋社)に収められているが、どちらも小曲が集められた作品であり、特にリズムや輪唱を技法的に用いた曲には演奏の楽しみが詰まっている。

    音楽作品のみならず、鋭い批判精神を持つ評論やエッセイ、絵画も発表。多方面に、その才能を発揮した。著書に『現代音楽を語る』、『日本の耳』など。1990年、74歳にて他界。

    執筆者: 須藤 英子
    <続きを表示する>

    About composer : 須藤 英子 (2022 文字)

    更新日:2018年4月20日
    [開く]

    Born in Kitakyushu City in 1916, Roh Ogura was adopted into the Ogura family soon after birth, and raised in Kamakura and Tokyo. From the age of six, he received his first piano lessons from his older sister, and became familiar with Western music through the influence of his music-loving uncle.

    Ogura started studying French-style musical grammar and harmonics with Shiro Fukai and Meirou Sugahara around the age of 15. After that, He studied harmonics and counterpoint with Tomojirō Ikenouchi, and conducting with Joseph Rosenstock concentrating how to conduct Beethoven’s Symphonies. He was very devoted to German classical music. He focused on logical music development based on modulations and organic

    coupling of rhythm, melody and harmony. But then he hit an obstacle, and destroyed most of his classicism work.

    After the war, Ogura became a composer for NHK, and he composed many works that were broadcasted on radio and TV. Meanwhile, he found a new clue to Bartók’s music and pioneered a new composition style with Japanese folk songs and children’s songs. The works of this period include “Dance Suite for Orchestra” (1951) and “Nine Unaccompanied Choruses of Female Voice based on Children’s Song at the Tohoku Region” (1958) which is famous for one of the choruses, “Hotarukoi”.

    Ogura’s style is characterized by a dynamic rhythm and an ethnic tonality. He wrote piano works such as “Dance Suites for Two Pianos” (1953), “Composition I for Piano” (1966) and “Composition II for Piano” (1968) . Both Compositions I and II are contained in “Toho Gakuen Children’s Contemporary Piano Music Collection” (Shunjusha Publishing Company). Each work is a collection of small pieces, in which some pieces use rhythmic or roundic

    technique. They are very enjoyable to play.

    Ogura demonstrated his talent in many ways, not only musical works but also criticisms, essays and paintings with a strict eye and ear. His main works include “Talk about contemporary music” and “Ear of Japan”. He died at the age of 74 in 1990.

    執筆者: 須藤 英子

    作品(20)

    ピアノ協奏曲(管弦楽とピアノ) (1)

    協奏曲 (1)

    〔ピアノ協奏曲〕

    作曲年:1968 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ピアノ独奏曲 (2)

    ソナチネ (1)

    ピアノ・ソナチネ

    作曲年:1937 

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    性格小品 (17)

    作曲年:1943 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    編曲0

    動画0

    解説0

    編曲0

    旋律

    作曲年:1970 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    切分音

    作曲年:1970 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    三度

    作曲年:1970 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    編曲0

    模倣

    作曲年:1970 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    ピアノ合奏曲 (1)

    組曲 (1)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0