close
ホーム > 平 義久

平 義久 1937 - 2005 Taira, Yoshihisa

title
  • 解説:仲辻 真帆 (570文字)

  • 更新日:2018年4月24日
  • 1937(昭和12)年6月3日、東京で生まれた。東京藝術大学音楽学部作曲科で池内友次郎、 長谷川良夫に師事。1966年に同大学を卒業後、 政府給付留学生としてフランスに渡った。パリ 音楽院で作曲を学び、1971年に卒業。A. ジョリヴェ、H. デュティユー、O. メシアンらの薫陶を受けた。1971年にリリ・ブーランジェ賞 を受賞した後、パリを活動拠点として作曲を続け、ロワイアン・フェスティバルなど国際音楽祭へ参加する機会が増加してゆく。1974年にSACEM作曲大賞を受賞、1982年にはユネスコ国際作曲家会議で最高位を得た。1983年より、エコール・ノルマル音楽院で後進の指導に あたる。2005(平成17)年3月13日、パリで逝去。

    日本で平義久の名前が知られるようになったのは、1974年にNHK交響楽団の定期公演で《クロモフォニー》が演奏された後である。1992年には秋吉台国際20世紀音楽フェスティバルに招かれ、2002年に水戸芸術館の委嘱作品《室内管弦楽のための「彩雲」》が小澤征爾の指揮で初演された。平の作品は、音の余韻、音色への繊細な嗜好を本質とする。一つのものへ帰依していくという意味で宗教性を伴い、いわば祈りとして音楽を捉えていた平は、常に「音の呼吸」を聴こうとし、聴衆が共に呼吸できる音楽を作ろうと求 め続けた。

    執筆者: 仲辻 真帆
    <続きを表示する>

    About composer : 仲辻 真帆 (1556 文字)

    更新日:2018年4月24日
    [開く]

    Yoshihisa Taira was born in Tokyo on June 3 in 1937. He studied composition under Tomojirō Ikenouchi and Yoshio Hasegawa at the Tokyo University of the Arts. After graduating the university in 1966, he went to France as a student sent abroad by the Japanese government. He studied at the Paris Conservatoire under the tutelage of A. Jolivet, H. Dutilleux and O. Messiaen. Taira graduated from the conservatoire in 1971 and was awarded the Lili Boulanger Prize at the same year. Subsequently, his opportunities to participate in national music festivals such as the Royan Festival increased. Taira won the SACEM Grand Prix de Composition in 1974 and the UNESCO International Composers Tribune Award in 1982. From 1983, Taira began teaching at the Ecole Normale de Musique. On March 13 in 2005, he passed away in Paris.

    It was after a concert performance by the NHK Symphony Orchestra of Taira’s “Chromophony” in 1974 that the name of Yoshihisa Taira began to be known in Japan. He was invited to Akiyoshidai National 20th century Festival in 1992 and received a commission from Mito Museum, “Saiun (Color rimmed Clouds)” for chamber orchestra, which had its first public performance conducted by Seiji Ozawa in 2002.

    The essence of Taira’s works exhibits a taste for echoes and the delicacy of tone color. Devoting himself wholeheartedly to music and approaching music, so to speak, as a form of prayer, Taira continued to search for a music in which always the ‘breath of sound’ can be heard and in which the audiences, too, are able to breathe themselves.

    執筆者: 仲辻 真帆

    作品(2)

    ピアノ独奏曲 (1)

    ★ 種々の作品 ★ (2)

    Sonomorphie 1

    作曲年:1970 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0

    鐘楼

    作曲年:1994 

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0