close
ホーム > 三木 稔

三木 稔 1930 - 2011 Miki, Minoru

title
  • 解説:仲辻 真帆 (773文字)

  • 更新日:2018年4月24日
  • 徳島で1930(昭和5)年3月16日に生を受けた三木稔。高校生の頃は合唱活動に参加し、 20歳から本格的にピアノと和声を学ぶ。1951年に東京藝術大学音楽学部作曲科に入学し、池 内友次郎や伊福部昭に師事。ラジオ、テレビ、 映画の音楽を多く担当した後、邦楽界の活性化に寄与していった。

    1964年には邦楽器アンサンブルグループ「日 本音楽集団」を立ち上げ、20年にわたり音楽監督を務めるとともに、160回に及ぶ海外公演を実現させた。《古代舞曲によるパラフレーズ》 、《四群のための形象》 、《凸》 、《わ》 、《巨火(ほて)》といった邦楽器合奏作品を作曲し、1970年には4枚組レコード 『日本音楽集団による三木稔の音楽』 が芸術祭大賞を受賞した。1969年より二十絃箏(後に二十一絃となる)の楽器開発にも携わり、 新楽器を用いた作品を次々に作曲。1981年にゲヴァントハウス管弦楽団200周年記念委嘱作品《急の曲》を完成させ、《序の曲》、《破の曲》とあわせて《鳳凰三連》を発表する。1983 年、日本音楽集団と中央民族楽団の共演用に《彩虹序曲》を作曲し、10年後には、日本、中国、 韓国の民族楽器群による「オーケストラ・アジア」の旗揚げに至った。

    オペラの作曲も並行して進め、2010年の《幸せのパゴダ》により、5世紀から20世紀の日本史を展望するオペラ9連作を完成させる。初期三部作の《春琴抄》、《あだ》、《じょうるり》 がフィンランド、イギリス、アメリカ、ドイツ で上演され、国際的に高い評価を得た。他に、 欧米のレパートリーとして演奏頻度が極めて高い作品に《マリンバ・スピリチュアル》などがある。主要著書は『日本楽器法』。1994年に紫綬褒章、2000年に旭日小綬賞を受けた。2011 年12月8日永眠。没後に徳島県民栄誉賞がおくられた。

    執筆者: 仲辻 真帆
    <続きを表示する>

    About composer : 仲辻 真帆 (2473 文字)

    更新日:2018年4月24日
    [開く]

    Minoru Miki was born in Tokushima prefecture on March 16 in 1930. During high school, he was a member of a choral group and studied piano and the theory of harmony. He entered into Tokyo University of the Arts and studied composition with Tomojirō Ikenouchi and Akira Ifukube. After composing many works for the radio, television, and films, Miki contributed to the invigoration of the Japanese traditional music world.

    In 1964, he founded the ensemble “Nihon Ongaku Shūdan (Japanese Music Group)” and he acted as its music director for the following 20 years while carrying out more than 160 concerts overseas. He composed many ensemble works for traditional Japanese instruments, such as “Kodai Bukyoku ni yoru Paraphrase (Paraphrase based on ancient Dance)”, “Yon gun no tame no Keishō (Images for Four Groups)”, “ 凸 (Convex)”, “Wa (Ring)” and “Hote (Big Fire)”, and in 1970 the record album “Miki Minoru’s Music by Nihon Onagaku Shūdan” won the Grand Prize at the National Arts Festival. Miki took part in the invention of a new instrument, the ‘Nijūgen koto (20 string koto)’ which later was added one more string, and he composed many pieces for this instrument. In 1981, he completed “Kyū no kyoku”, which was commissioned for the commemoration of the 200th anniversary of the Gewandhaus orchestra, and he presented “Hōō Sanren (Eurasian Trilogy)” which brings together the two pieces “Jo no Kyoku” and “Ha no kyoku”. In 1983, Miki wrote “Saikō Jokyoku (Overture for colorful Rainbow)” for the dual ensemble of Nihon Ongaku Shūdan and Chūō Minzoku Gakudan, and ten years later he launched the ‘Orchestra Asia’ which consisted of ethnic instruments from Japan, China, and Korea.

    Miki composed opera too, completing “Shiawase no Pagoda (Happy Pagoda)” and an opera series of nine parts which portrays the history of Japan from the 5th to the 20th century. A trilogy composed in Miki’s early years, “Shunkin-shō (A Portrait of ‘Shunkin’)”, “Ada (An Actor’s Revenge)”, and “Jōruri”, was performed in Finland, Great Britain, United

    States of America, and Germany and received high appraisal. Pieces such as “Marimba Spiritual” continue to be performed often in Europe and America. Miki’s most important book is “Nihon Gakki-hō (Instrumentation for Japanese Instruments)”. He received the Medal with Purple Ribbon in 1994 and the Order of the Rising Sun in 2000. Miki passed away on December 8 in 2011 and was posthumously awarded the Honor Award of Tokushima Prefecture.

    執筆者: 仲辻 真帆

    作品(1)

    ピアノ独奏曲 (1)

    バラード (1)

    動画0

    解説0

    楽譜0

    編曲0